Saturday, August 22, 2009

Kuala Tahan


Assalamualaikum..
Salam 1 Malaysia

Di sini aku nak berkongsi pengalaman aku ikut camping grup ke Kuala Tahan..sebenarnye aku suke outdoor activity ni..tapi tu la..dah lame dah tinggal...last skali mase g ayer keroh ari tu...ikut program citra..tapi tempat tu kitorang penah teroka mase aku study kat UKM dolu-dolu..hihihi..

Hmm..Kuala Tahan...nice and picturesque place to go..pemandangan indah hutan taman negara pahang..subhanallah...1st day kitorang sampai kul 5 pagi..sambung tdo atas bus..kul 6.45 bangun cari toiletr..tapi toilet tak jumpa..solat subuh dulu..share tempat solat ngan jemaah lelaki...huhu..ni le kelemahan tempat ni..hmm then pg toilet kat skolah berhampiran..Toilet die..huhuhu..teruk giler..aku tak pasti pengurusan notice tak akan hal tu..huhu..papepun Thanks to him yang bantu aku cari toilet..huhuh...

Permandangan di puncak bukit Trisek

pastu kitorang same2 bina khemah..seperti biase aku sekhemah ngan iza..hmm then kitorang di bawa menyeberangi sg Tembeling untuk jungle trekking..mendaki Bukit Trisek,...huh..pancit..maklumle orang yang dah lame tak excercise macam aku...Sejam mendaki..kaki dh lenguh n sakit giler..tapi seronok sangat..
"Akhirnya...huhuhu..."

Turun dar bukit Trisek..laju sket..maklumla turun..jadi tenaga yang guna kurang sket...kitorang naik jambatan gantung..whoa....gayat weh...tinggi giler..tapi sangat sronok dan sangat best...
Jambatan gantung....ketinggian die aku lupe..tapi terlalu tinggi..dan bagi yang gayat..dinasihatkan mendapat nasihat doktor sebelu mencuba...hihhi

hmmm balik sampi kul 3.30...terus bli mkn..solat then balik khemah...badan tak mandi sehari..huh..tapi takde la busyukk sangat..hihi...patutnye aktiviti petang ni adalah peghi ke perkampungan orang asli..tapi cuaca hujan lebat..kebanyakan daripada kitorang lak pancit..kaki lenguh2..so terpaksa cancel..aktiviti petang kitorangn santai2..yang paling best 'die' nyanyiokan lagu untuk aku sambil main gitar..best sangat...memang aku nakkk sangat orang mainkan gitar n nyanyikan untuk aku...and saat tu 'die' penuhi impian aku...hepi sangat..Thanks :-) Die ajarkan aku main gitar..huhu..lenguh jari2..tapi seronok..dapat blajo kod A n D je..hihih..slow learner..hukhukhuk..

Mlm lak ade nite jungle trekking..tapi tu la.. sebilangan je pegi..aku tak pegi..kitorang masak2..dan seperti biase die tak pernah lupe tolong aku...

Hari Kedua-Menaiki bot menyelusuri Sg Tembeling..best woo..rugi korang...siap kene simbah ngan air..Abang consultant kitorang tu main peranng2 simbah air dengan satu lagi bot...hmm..hepi giler..lupe sume beban keje kat pagoh..akhirnye kitorang sampai ke perkampungan org asli..dalm perjalanan kitorang namapk production dr India ngah buat pergambaran filem die kat situ..smpt lambai je..hikhikhik..

Di perkampungan orang asli...kitorang diterangkan dengan gaya kehidupan orangn asli..kebanyakan orang asli sini still lagi mengamalkan gaya hdiup tradisional..kesian sangat bile tengok diorang..sedangkan kite dah masuk 52 tahun merdeka, tapi dorang still lagi macam tu..kite dh melimpah ruah dengan segala macam perkembangan dan kemewahan..tetapi mereka still lagi dengan gaya hdup lama..hmmm peradaban....kemajuan...dan antara kehendak dan keperluan serta kemahuan...

kami diajar cara menyumpit..tentang racun sumpitan..tentang membuat peluru sumpitan..dan tentang menghasilkan api menggunakan rotan dan batang poko bakau..hmmm unik..biase aku dengar menghasilkan api menggunakan batu..kagum dengan penciptaan dorang..dan aku berfikir kalaula dorang ni ade pelajaran..mesti dh ramai dikalangan dorang yang dh bergelar dr, jutawan, hartwan, engineer, scientest..n etc..

After g perkampungan orang asli,kitorang dibawa mandi manda di air terjun..seronok giler...memang betul2 relese tension...

Hmm..bertolak balik ke Johor pkul 2 petang and sampai di pagoh kul 9 malam...


Kepada sesiapa yang berminat untuk bercuti di Kuala Tahan..Bgi KU TEMPAT TU CUKUP MENARIK..maybe salah satu tempat honeymoon buat pasangan yang sukakan cabaran..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails