Saturday, July 16, 2011

.::BPA::.

Assalamualaikum,

ok..mari kite bertopik mengenai BPA..
Apakah itu BPA?
BPA adalah Bisphenol A yang biasanya terdapat dalam pembuatan bahan/bekas plastik..
..Biasanya BPA akan digabungkan dengan bahan kima yang tidak kurang bahayanya iaitu NANOSPHENOL bagi menjadikan bekas plastik yang dihasilkan lebih kukuhdan kelihatan menarik.
ingat dulu penah ade isu botol susu kanak-kanak yang diharamkan sebab ada BPA...

BPA merupakan punca lelaki menjadi lembut
sebab??
Sebab kandungan molekul dalam BPA sangat mirip dengan hormon tubuh badan wanita iaitu estrogen.
Kehadiran hormon tiruan di dalam badan lelakinakan merendahkan penghasilan hormon testosteron sehingga mungkin menjadikan golongan lelakiakan mengalami masalah kesihatan berhubung dengan keupayaan fungsi seksual dan sedikit menjejaskan tingkah lakunya..

Kajian telah dijalankan di Tasik Apopka Florida dimana buaya jantan yang berada di dalam tasik Apopka ni terdedah kepada bahan buangan plastik kesan daripada pencemaran dan pembuangan plastik yang tidak terkawal di kawsan tersbut. penelitian pakar danpara saintis mendapati kebanyakan buaya jantan di tasik Apopka telah mengalami pengecilan organ pembikannya..dan secara perlahan-lahan bertukar menjadi buaya betina..

Kajian keddua dilakukan ke atas sebuahtasik di Jepun yang mengalami pencemaran teruk industri pembuatan plastik oleh industri di sekitarnya. Penelitian dan kajian selama bertahun-tahun oleh para saintis mendapati ikan koi dalam tasik itu juga mengalami fenomena yang sama dengan buaya jantan di tasik apopka Florida. hampir semua ikan koi yang berada di sana adalah ikan betina dan kebanyak anak-anak ikan koi yang baru menetas juga adalah betina.

Sangat merisaukan sekiranya kejadian tersebut turut berlaku dikalangan manusia..Kajian ke atas manusia telah dilakukan pada tahun 1999 mendapati keganasan bahan itu meracun tubuh badan manusia. Pendedahan BPA menjadikan kaum lelaki berubah tingkah laku menjadi mirip perempuan..
Sangat membimbangkan...

Oleh itu mulai sekarang;
1. Elakkan untuk mnum dalam bekas yang berasaskan plastik. Selain telah dipastikan bekas plastik yang digunakan adalah bebas BPA.
2. Jangan memanskan makanan di dalam plastik. Sebab apabila didedahkan kepada suhu tinggi, bahan kimia BPA lebih mudah untuk merembes keluar.
3. memilih barangan yang bebas toksik.

jaga kesihatan..Mencegah lebih baik daripada mengubati...
(sumber : Majalah iSihat Jun 2011
Gambar :Makcik GOOGLE)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails