Sunday, October 12, 2014

.::PAPLOVA AL PAGOHI::.

PAPLOVA AL PAGOHI
------------------------------------
Nama paplova ni macam masculine sikit kan?
Kenapa Al Pagohi?
Sebab paplova saya ini dibuat di Pagoh.
So..paplova ini saya buat.
Jadi suka ati saya lah kan nak letak nama apa..
** cett..kerek gila...hihi**

Ok..senang gila hendak buat paplova ni.

Resepi asal : Blog Cik Epal. Terima kasih Cik Epal:-)

Bahan-bahan.
-----------------------
1. 4 biji putih telur. Hanya putih telur. Jangan masuk walau sedikit pun kuning telur.
2. 1 sudu besar tepung jagung.
3. 1 sudu teh cuka makan.
4. 1 sudu teh esen vanilla.
5. Setengah cawan gula pasir.

*ok..yang paling penting mesti ada stand mixer. Sebab saya ini pemalas. Huhu..

Kaedah
--------------
1. Stand mixer n pengisar pastikan kering.
Pukul putih telur sehingga kembang semangkuk.
Masukkan gula sedikit demi sedikit lama lama jadi bukit.
Masukkan tepung jagung(guna penapis tea).
Masukkan cuka makan.
Masukkan esen vanilla.
*Tetap putar sehingga soft peak/meringue.
** soft peak=bila korang terbalikkan mangkuk.. Bahan-bahan tersebut tidak jatuh.

2. Panaskan oven suhu 150°C selama 10-15 minutes.
Masukkan dalam bekas aluminium (macam yang 2nd time saya buat / buat bulatan dan letak kat bulatan ( macam yang 1st time saya buat).
Bakar pada suhu 150°C selama 1 jam.
(Depends pada oven korang).
Sejukkan dalam oven dengan renggangkan sikit pintu oven.

Cream.
--------------
Penyediaan cream bila agak-agak paplova yang dibakar tu dah nak masak.
1 cawan whipping cream.
Putar hingga soft peak dan stop
Jangan terlalu lama.
Nanti cream akan terasing antara air dan cream.

Buah-Buahan
----------------------
Lagi sedap buah-buahan masam.
Untuk adunan rasa manis paplova.
Saya guna kiwi, anggur dan sunqist.
Potong kecil-kecil.

Okay.
Bila base paplova sudah disejukkan.
Sapu cream di bahagian atas base tersebut.
Letak hirisan buah-buahan.
Then simpan dalam fridge kejap.

Sejuk..manis..masam..
Padanan yang sangat menawan.

Cubalah! :-)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails