Sunday, May 9, 2010

My HandCook-Ketupat Sotong...

Assalamualaikum
09 May 2010
Update again

Wow..best lak update berkenaan makan n makanan ni..
sah aku tadke keje len kan?
mngadap blog je sepanjang ari ni..
Tapi korang silap menelaah aku..aku dah siap tanda kertas budak..tapi tak siap sepenuhya la..
huhuhu

erm
ok kali ni aku nak bagi resipi untuk membuat ketupat sotong...orang luar panggil sotong sumbat..tapi aku sebagai orang tganu panggil die sebagai TUPAT SUTONG... :-)

Bahan-bahan


1) Sotong sederhana besar
2) pulut
3) Santan
4) Halba
5) Lidi
6) Garam dan gula secukup rase


Cara nak buat ni mudah je..tapi rasenye cukup marvellous..cukup yummylicious..lagi orang putih cakap delicious..dan of course..orang Melayu cam aku ni cakap SEDAP hingga menjilat jari....


Cara-caranya
1) Basuh sotong..Potong lidi (bagi orang bandar yang susah nak dapatkan lidi..korang leh guna pencungkil gg yang masih belum diguna..)
2) basuh pulut


(Pulut takyah rendam dalam santan...basuh dan toskan je)

3) Masukkan pulut kedalam sotong..tapi makesure jangan penuh sangat..coz kalu penuh bile die masak pulut akan mengembang adn risau poulut kat dalam sotong tak maska..so ia akan menambhakan faktor2 ktidakbestan tupak sutong ni...
4) Then kilp dengan lidi or pencungkil gg.
5) Susun dalam periuk..
7) Letakkan atas api..Masukkan santan..masukkan halba...masukkan bwang merah yang telah dihiris..masukkan halia...bile dah menggelegak..masukkan garam dan gula secukup rase..
8) Tunggu sehingga masak
9) Bile dah masak..siap untuk dihidang..enak dimakan begitu saja..
Best..my fav..try r..


Aku penah masak mase aku kat Bangi dan kat sini..kekawan kat sini tak penah makan..tu 1st time dorang makan..and menurut Maz..Fana..Ija..Ain...nasriah..kak nisah and Izza serta die..dorang suke..sedap katenye..dan ade yang siap nak blajo lagi care2..Alhamdulillah




Actually tupat sutong Tganu ngan Klate tak same..aku penah merase skali yang klate style..macam pengat..manis...maybe dorang letak gula melaka or manisan..kalu tganu tak letak..
Resipi ni Tganu nye..aku ikut care mak aku masak..
Coz i love my mom handcooks..


Selamat mencuba


Regards
SitiZalehaHjWahid

1 comment:

  1. Bahagian kepala sotong jangan dilupa plak..eother nak masukkan sklai dalam periuk bersama ketupat tu or leh wat lauk asing yang lain..goreng ngnan peria ke..wat masak lemak ke..atas kehendak masing-masing...
    :-)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails