Sunday, May 9, 2010

My HandCook-Spaghetti

Assalamualaikum

Erm...mesti korang ngat aku takde keje ari ni kan??
Sape kate??dengan kertas students yang masih dalam proses penandaan yang bertimbun-timbun..
Samapi rase nak termuntah-muntah nak tanda kertas tu..huhu
Papepon dah tugas..tugas dan tanggungjawab mesti dilaksanakan..

Hmm tapi entry kali ni..aku tak berniat nak cite pasal paper bebudak..
Tapi aku terpanggil untuk post berkenaan recipe untuk membuat spaghetti..
Ni sebab Kak Fieza sent comment kat Fbook aku bertanyakan resipi untuk membuat spageti..

(Gambar : Ihsan Mr GOOGLE..)
Actually,..aku penah masak mase wat open house gabungan 4 buah umah bujang raye tahun lepas..and Alhamdulillah..ramai yang puji..cakap spageti aku best...Alhamdulillah... :-)
cara die senang je..sebab aku kjuzt gune sos spagheti yang dah jual kat kedai je..cume ade sedikit additional meterial or maybe method yang aku buat..tapi biase-biase je...(Actually ramai gak yang mintak recipe ni dari aku..so dats y aku decide nak tulis resipi ni thru my blog) :-)

Ok..Bahan-bahan yang diperlukan..

A)Kuah
1) Bawang merah + bawang putih+Halia=Dikisar
2) Cili api=Siti suka potong kecik-kecik..kalau nak pedas die sekata..buleh tumbuk or blend skali dengan bahan-bahan 1 tadi..
3) Grind beef or chicken =Siti suke gune grind beef..
4) Kimball traditional spaghetti sos..since ade yang cakap preego dah tak halal..tapi actually kimbaal lagi murah dari preegio dan rase pon lagi bets dari Preego...
5) Sedikit minyak masak..
6) Garam dan gula secukup rase..


B) Pasta
1) Spaghetti..jangan tersilap beli yang angel hair nye spaghetti..
2) Sedikit minyak masak..atau kalu ade minyak zaiton leh guna...or butter

Cara-caranya..
Rebus spaghetti...letak minyak sket..or butter to avoid it stick each other..
Rebus biar lame-lame..supaya pasta tu betul-betul masak..
Bila dah masak pastu toskan..


Kuah
-Amek kuali..letak minyak sket...masukkan bahan-bahan yang dikisar..Goreng hingga naik bau...jangan bau lain lak yang naik..hihihi
-Then masukkan daging kisar..kalu aku..aku suka basuh dulu grind beef tu..bilas ngan air, toskan baru masukkan dalam kuali..
-masak daging kisar tersebut hingga betul-betul masak..kemudian masukkan sos kimball spaghetti..*(kalu 2 botol kecik sos tu..buleh padan ngan 1 bungkus kecik daging kisar)
-Goreng hingga betul-betul msak..then masukkan cili yang dipotong....masukkan garam dan gula secukup rasa...
Kalu nak tambah ngan meatball pon best..
rebus asing meat ball dan letak je dalam pinggan..makan ngan soaghetti..
-Nak tambah lagi kebestan dan kemuakan..parut cheese..
Fuh..siap intuk dihidang..
Kesedapannnya hingga menjilat jari...
BEST..
Alhamdulillah....
-Pastu siap untuk dihidang..
(Biasenye orang suke letak tomato..tapi aku tak suek sangat..jadi makin masam..aku tak suke masam sangat)...

Regards
SitiZalehaHjWahid

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails